Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні

ХІV Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні» 18-19 травня відбулася на базі НОК «Червона калина» нашого університету. Форум був присвячений 60-річчю ТДМУ.

У ньому взяли участь заступник міністра охорони здоров’я Олександр Лінчевський, керівник патронатної служби міністра охорони здоров’я В’ячеслав Черненко, виконувач обов’язків начальника відділу освіти та науки МОЗ Наталія Олексіна, директор Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки «Медицина» та «Фармація» при МОЗ України Ірина Булах, директор Центрального методичного кабінету з вищої медичної освіти МОЗ України Ірина Мельник, заступник директора Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки «Медицина» та «Фармація» при МОЗ Марина Мруга, директор Центру міжнародних програм МОЗ України Юрій Фисун.

Загалом на форум прибули дев’ять представників МОЗ України, понад тридцять перших проректорів з науково-педагогічної роботи, з міжнародних зв’язків, післядипломної освіти, 36 начальників навчально-методичних відділів і деканів, іноземні гості з Польщі, 318 учасників з вищих навчальних закладів України.

Конференцію 18 травня відкрив ректор ТДМУ, професор Михайло Корда.

(Зліва направо): Михайло КОРДА – ректор ТДМУ, професор, Олександр ЛІНЧЕВСЬКИЙ – заступник міністра охорони здоров’я України

До всіх присутніх з вітальним словом звернувся заступник міністра охорони здоров’я Олександр Лінчевський. «Сьогодні мовитимемо про ті зміни, які потрібно робити в медицині вже. Варто визначити пріоритети у напрямку реформування галузі. Міністерська команда дуже вдячна вам усім за поради, ідеї та співпрацю. Дослухаємося до них, бо ваша експертна думка є важливою для нас. Хочу зупинитися на перших кроках, які робимо зараз. Цього року наполягатимемо, щоб прохідний бал становив 150, ми за впровадження й широкого конкурсу для медичних вишів під час вступу абітурієнтів, а також за гармонізацію наших іспитів з IFOM (International Foundations of Medicine або Міжнародні основи медицини). На нашу думку, лікарем не може бути абітурієнт з рівнем ЗНО 102. Широкий конкурс створить здорове та повноправне конкурентне середовище для вищих навчальних медичних закладів. Нам також необхідно оцінювати стан української медичної освіти порівняно з міжнародними стандартами. У майбутньому більше уваги приділятимемо мовному рівню викладачів і студентів, зокрема, це стосується англійської мови. У ХХІ столітті знання цієї мови є обов’язковою умовою», – зазначив Олександр Лінчевський.

З вітальним словом виступив начальник управління охорони здоров’я Тернопільської облдержадміністрації Володимир Богайчук.

Директор Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки «Медицина» та «Фармація» при МОЗ України Ірина Булах відкрила пленарне засідання доповіддю «Аналіз результатів порівняльного дослідження якості медичної освіти в Україні на післядипломному етапі підготовки лікарів».

 

Ірина БУЛАХ – директор Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки «Медицина» та «Фармація» при МОЗ України

«У системі охорони здоров’я за спеціальностями «Медицина», «Фармація», «Стоматологія» нині навчається на контрактній формі навчання 68,8% студентів, на державній – 31,2%. Торік ліцензований іспит «Крок-2» складали 8194 особи, з яких 7402 студентів ВНЗ МОЗ України, 517 – ВНЗ МОН України і 275 – приватних вищих навчальних закладів. Загалом не склали іспит 279 студентів, що становить 3,4% від загальної кількості студентів. З них: 173 особи (2,3%) – представники ВНЗ МОЗ України, 37 (7,2%) – ВНЗ МОН України, 69 (25,1%) – приватних ВНЗ.

Щодо іноземних студентів, то загалом інтегрований ліцензійний іспит складали 3629 осіб, з яких 2959 є студентами ВНЗ МОЗ України, 598 – ВНЗ МОН України, 72 – приватних ВНЗ. Не склали іспиту 376 осіб (10,4%), з яких 232 (7,8%) – студенти ВНЗ МОЗ України, 114 (19,1%) – ВНЗ МОН України, 30 (41,7%) – приватних ВНЗ. Нині 67% іноземців навчаються англійською мовою в українських вишах. З 2013 року спостерігається чітка тенденція зростання кількості іноземних громадян, які навчаються у нас англійською мовою», – звернула увагу Ірина Євгенівна.

Ірина Булах також відзначила високий рівень організації та проведення іспиту ОСКІ в Тернопільському державному медичному університеті. Вона висловила сподівання, що Міністерство охорони здоров’я на базі ТДМУ здійснить підготовку методичних рекомендацій зі складання ОСКІ для всіх вищих навчальних медичних закладів України.

Директор Центрального методичного кабінету з вищої медичної освіти МОЗ України Ірина Мельник виступила з доповіддю «Навчально-методичне забезпечення підготовки студентів у вищих навчальних закладах МОЗ України: стан та першочергові завдання».

Завідувач кафедри медицини катастроф і військової медицини, професор Арсен Гудима детально ознайомив присутніх з результатами роботи Центру симуляційного навчання в ТДМУ під час свого виступу.

Завідувач кафедри хімії Вроцлавського технічного університету Пьотр Млинаж представив доповідь «Чи створює можливості система фінансування науки та досліджень у Польщі для розвитку міжнародної співпраці та впровадження проектів?».

Марина Каштальян (Одеський національний медичний університет) виступила з доповіддю «Сучасні підходи до освітнього процесу з підготовки високопрофесійних фахівців». Проректор з науково-педагогічної роботи Національної медичної академії післядипломної освіти імені П.Шупика, професор Олександр Толстанов ознайомив з напрямками розвитку системи медичної освіти в Україні. Про специфіку організації освітнього процесу у Вінницькому національному медичному університеті імені М.Пирогова у світлі реформування вищої медичної освіти доповіла Тетяна Полеся.

Олена Беляєва (Українська медична стоматологічна академія) виступила з доповіддю «Сучасне освітнє середовище вищого медичного навчального закладу як фактор його конкурентоспроможності». Володимир Коростій (Харківський національний медуніверситет) у своєму виступі наголосив на необхідності впровадження у розвиток вищої медичної освіти університетських клінік.

Орест Чемерис представив доповідь на тему «Досвід впровадження індивідуальної самостійної роботи для іноземних студентів за умов європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи у Львівському національному медичному університеті імені Д.Галицького». Сергій Шаповал ознайомив присутніх з організаційним забезпеченням післядипломної освіти медичних спеціалістів у Запорізькій медичній академії післядипломної освіти. Ірина Височина (Дніпропетровська медична академія) виступила з доповіддю «Самооцінка та референтне оцінювання рівня володіння практичними навичками у лікарів-інтернів за фахом загальна практика-сімейна медицина як шлях удосконалення методики викладання».

Сергій Смірнов (Луганський державний медичний університет) проаналізував досвід розвитку критичного мислення як ключової компетенції сучасного спеціаліста галузі охорони здоров’я. Олексій Рижов (Запорізький державний медичний університет) виступив з доповіддю «Стратегія впровадження курсів за вибором на базі технології он-лайн курсів на платформі edX». Марія Гиря поділилася досвідом формування лідерської компетентності викладачів Харківської медичної академії післядипломної освіти. Василь Свиридюк (Житомирський інститут медсестринства) представив доповідь «Використання теорії фракталів у медичній освіті».

У рамках Всеукраїнської науково-практичної конференції зорганізували чотири секційні засідання («Організація освітнього процесу з підготовки фахівців галузі знань «Охорона здоров’я»; «Сучасні підходи до післядипломної підготовки фахівців у вищих медичних (фармацевтичному) навчальних закладах»; «Університетські клініки та їх роль у забезпеченні освітнього процесу. Симуляційне навчання у підготовці високопрофесійних фахівців»; «Організація освітнього процесу з підготовки офіцерів запасу галузі знань «Охорона здоров’я»). Відбулася також семінар-нарада перших проректорів (проректорів з науково-педагогічної роботи), завідувачів науково-методичних лабораторій з питань медичної (фармацевтичної) освіти «Актуальні питання вищої медичної освіти. Запровадження стандартів підготовки фахівців за спеціальностями галузі знань «Охорона здоров’я». Серед проведених заходів і семінар-нарада проректорів (деканів) з міжнародних зв’язків, «круглий» стіл ради молодих вчених при МОЗ України «Роль молодих вчених у реформуванні вітчизняної науки та освіти» в системі підготовки фахівців галузі знань «Охорона здоров’я».

 

Заслухали й обговорили понад 60 доповідей та повідомлень, що стосуються сучасних підходів до вищої медичної освіти в Україні.

За результатами засідань було прийнято рішення конференції.

Яніна ЧАЙКІВСЬКА,

Микола ВАСИЛЕЧКО (фото)